2. De Kerstman

 


Als we even nadenken zien we direct dat de Kerstman veel gelijkenissen heeft met Sinterklaas.

Dit komt omdat de Kerstman is ontstaan in de Verenigde Staten en geïnspireerd is door Sinterklaas.

De Kerstman maakt nog maar sinds kort deel uit van de Belgische en Nederlandse kerst.

De echte bekendheid van de Kerstman komt eigenlijk door een serie advertenties ontworpen door Coca-Cola in de jaren 30.

 

Er wordt wel eens beweerd dat Coca-Cola de uitvinder zou zijn van de Kerstman in zijn fluweelrode pakje, maar dat klopt niet.

Wel heeft Coca-Cola de look en persoonlijkheid van de Kerstman zoals we hem vandaag kennen mee vorm gegeven:

een vriendelijk lachende man met lange witte baard, dikke buik, blozende wangetjes en een rood pak aan.

Maar hoe is het nu allemaal begonnen?

In 1860 verzon een tekenaar in New York een personage die op bezoek ging bij kinderen thuis en hen cadeautjes gaf.

Daarvoor baseerde hij zich op de legende van Sinterklaas.

 

In de jaren 30 werden frisdranken als echte zomerdrankjes gezien en dronken maar weinig mensen frisdranken in de winterperiode. 

Coca-Cola wilde daar verandering in brengen en verbond zich daarom in 1931 aan een wereldwijd bekend personage: de Kerstman.

Aanvankelijk werd de Kerstman in navolging van Sinterklaas afgebeeld als een slanke man met een strenge blik.

 

In 1931 ontstond de vriendelijke Kerstman met bolle buik en blozende wangen voor Coca-Cola.

En zo ontstond de Coca-Cola Kerstman zoals we hem vandaag nog altijd kennen.

 


Maak jouw eigen website met JouwWeb